KILKA SPOSOBÓW NA ZAPOZNANIE SIĘ Z NOWĄ GRUPĄ
Autogrammjagd
Autogrammjagd, czyli Finde eine Person, die… Gotową kartę pracy znajdziecie na blogu Authentic Teaching, klikając w podany link-> Autogrammjagd. Biorąc pod uwagę pandemiczne obostrzenia, uczniowie mogą szukać określonych osób, siedząc w swoich ławkach. Finde eine Person, die… zamieniamy wtedy na Ich suche eine Person, die…
„Was wählst du?”
„Was wählst du?” to 20 kart z 2 możliwościami do wyboru, typu Deutsch oder Englisch? Ein Hund oder eine Katze? itp. Uczniowie wybierają to, co najbardziej ich określa. Ćwiczenie jest świetną okazją do nawiązania z uczniami dodatkowej rozmowy po polsku, tak aby przełamać pierwsze lody i dowiedzieć się o nich czegoś więcej. Aby urozmaicić przebieg ćwiczenia, możemy przy wyborze odpowiadającego skorzystać z dowolnego random-name-picker.
Karty z pytaniami
Karty z pytaniami w 3 os. l. pojedynczej to 18 pytań, typu Hat er/sie eine Schwester? Hat er/sie einen Bruder? Ćwiczenie sprawdzi, co uczniowie danej klasy już o sobie wiedzą. Set z pytaniami drukujemy 2 razy. Uczniom w klasie rozdajemy po 1 karcie. Uczniowie z tym samym pytaniem próbują udzielić o sobie nawzajem wymaganej informacji. Karty nie sprawdzą się oczywiście na zajęciach w klasach pierwszych.
Karty z podstawowymi pytaniami to 10 kart z pytaniami typu Wo wohnst du? Wie alt bist du? Przydadzą się do powtórki lub do dekoracji sali.
Karty z pytaniami do nauczyciela to 7 kart, które pomogą uczniom w poznaniu nowego nauczyciela języka niemieckiego. Uczeń, który chce zadać nauczycielowi pytanie, buduje je z podanej rozsypanki wyrazowej.
VORSTELLUNGSRUNDE
Wer hat den Keks aus der Dose geklaut? Piosenka pod tytułem „Wer hat den Keks aus der Dose geklaut” to świetna propozycja zwłaszcza na rozpoczęcie pracy z zupełnie nową grupą, ponieważ imienne wskazywanie „łasucha” pozwala nauczycielowi i uczniom na zapamiętanie swoich imion i szybszą integrację. Nauczyciel zapisuje na ciasteczkach (okrągłych karteczkach) imiona uczniów z danej klasy i umieszcza je w puszce/słoiczku. Uczniowie siedzą w ławkach i podają sobie po kolei puszkę z ciasteczkami, szukając przy tym łakomczucha, który skradł jedno z nich. Nauczyciel pyta: „Wer hat den Keks aus der Dose geklaut?” Osoba, która trzyma puszkę, wyciąga dowolną karteczkę i wskazuje winnego: „………. hat den Keks aus der Dose geklaut!” Wyczytany uczeń odpowiada: „Wer, ich?” Osoba z puszką: „Ja, du!” Wskazany uczeń: „Niemals!” Osoba z puszką: „Wer dann?” i przekazuje puszkę kolejnej osobie, która wyciąga kolejną karteczkę.
„Brauner Bär, wen siehst denn du?” to kolejna propozycja, która pozwoli nauczycielowi poznać i zapamiętać imiona uczniów z nowej klasy. Nauczyciel zwraca się po imieniu do pierwszego ucznia: „XYZ, wen siehst denn du?” Uczeń odpowiada, wskazując na osobę siedzącą obok: „Ich sehe den (imię chłopaka), der schaut mir zu.”/„Ich sehe die (imię dziewczyny), die schaut mir zu.” Następnie nauczyciel powtarza pytanie, zwracając się do właśnie wskazanej osoby: „XYZ, wen siehst denn du?” itd. Ćwiczenie można urozmaicić, stawiając krzesło naprzeciwko klasy, na którym za każdym razem siada nowo wskazany uczeń. W takim wariancie uczniowie mogą wybrać dowolnego kolegę/dowolną koleżankę z klasy. W klasach pierwszych, jak również w klasach, w których nie znamy jeszcze imion, prosimy uczniów o postawienie na ławce imiennej karteczki.
BEGRÜßUNG
Przygotowałam dla Was karty z popularnymi powitaniami po niemiecku. W sumie 8 Begrüßungsformen. Set drukujemy dwa razy. A oto moje propozycje:
„Wer hat das gesagt?” to zabawa, która polega na rozpoznaniu kolegi/koleżanki po głosie. Ćwiczenie nie sprawdzi się w grupie uczniów, którzy się jeszcze na tyle nie znają. Karteczki z Begrüßungsformen rozdajemy uczniom. Uczniowie zapoznają się z otrzymanym powitaniem, po czym odwracają i odkładają swoją karteczkę. Nauczyciel wyznacza najpierw ucznia, który zamyka oczy, a następnie osobę, która wypowie głośno swoje powitanie (wskazuje ręką), po czym pyta ucznia z zamkniętymi oczami: „Wer hat das gesagt?” Uczeń próbuje rozpoznać kolegę/koleżankę po głosie.
Memory. Karteczki z Begrüßungsformen rozdajemy uczniom. Ważne, aby każde powitanie pojawiło się podwójnie (będziemy szukać par). Uczniowie zapoznają się z otrzymanym powitaniem, po czym odwracają i odkładają swoją karteczkę. Wskazany przez nauczyciela uczeń wyznacza dwie osoby, które wypowiadają głośno po 3 razy swoje powitania. Jeśli są identyczne, mamy pierwszą parę. Gramy do momentu „odkrycia” wszystkich par.
Wszystkie grafiki pochodzą ze strony-> pixabay.com.
Żaneta
1 wrz 2022Wspaniałe pomysły i pięknie wszystko opracowane. Dziękuję:);)