Pomysły na zimowe zajęcia

Pomysły na zimowe zajęcia

Zimowe zabawy w sali

PODSUMOWANIE ZIMOWYCH ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH PODCZAS FERII

 

ZIMOWY KONCERT. Wiemy nie od dziś, że umuzykalnianie i rytmizowanie nowo poznanych treści sprawdza się świetnie w nauczaniu języków obcych. Wyklaskiwanie słów, czy też granie do rytmu na instrumentach z jednoczesnym powtarzaniem słówek to recepta na szybkie przyswajanie słownictwa. 

Postanowiłam więc wykorzystać tą zasadę podczas swoich zajęć, a pomógł mi w tym poniższy filmik znaleziony w internecie. Poprosiłam dzieci, żeby usiadły w siadzie skrzyżnym w rozsypce naprzeciwko tablicy, na którym wyświetliłam filmik. Wytłumaczyłam dzieciom, że zadanie polega na wyklaskiwaniu słów do podanego na filmiku rytmu. Nutki pojedyncze to wyrazy krótkie, np.: Schal, Schnee, Winter, a nutki podwójne to wyrazy długie (składające się z dwóch wyrazów), np.: Schneemann, Schneeball, Schneeflocke itp. Wyrazy krótkie to jedno klaśnięcie w rączki, a wyrazy długie to uderzenie najpierw prawej rączki w prawe kolano, a potem lewej rączki w lewe kolano. Ćwiczenie wzbogacić można, rozdając dzieciom instrumenty (inne dla dziewczynek, inne dla chłopców) i przypisując krótkie i długie wyrazy danej drużynie. Przed rozpoczęciem koncertu wybieramy z dziećmi jedno krótkie i jedno długie słówko. Po wyklaskaniu wszystkich siedmiu kombinacji ustalamy kolejny zestaw słówek.

KAMIEŃ, PAPIER, NOŻYCE. Do tej zabawy przygotowałam kry z różnymi zimowymi obrazkami, które układamy w jednej linii. Rywale stają po przeciwnych stronach i zaczynają od pojedynku „Schere, Stein, Papier”. Zwycięzca nazywa swoją krę jako pierwszy i na niej staje, później przeciwnik i tak aż do momentu, w którym uczestnicy spotkają się naprzeciwko siebie. Wtedy dochodzi do drugiego pojedynku „Schere, Stein, Papier”. Dziecko, które przegrywa, siada na swoje miejsce, a zwycięzca może przejść swobodnie na drugą stronę, nazywając obrazki.

MIŚ POLARNY skacze po krze i nazywa obrazki. Do tej zabawy przygotowałam papierową maskę niedźwiedzia polarnego i folię bąbelkową,  która uatrakcyjniła całą zabawę. 

POŁĄCZ RĘKAWICZKI. Pomysł ma Memory Game w wersji arktycznej. Zamiast zwykłych obrazków szukamy par rękawiczek, a znalezione pary łączymy za pomocą spinaczy przyczepionych do sznureczków. 

WYŚCIG NA NARTACH. Narty wycięłam ze sztywnego kartonu, na które nałożyłam gumowe opaski. Na znak nauczyciela dzieci zaczynają wyścig- biegną w drugi koniec sali, gdzie czekają na nich 2 sety tych samych zakrytych obrazków. Zadanie polega na jak najszybszym znalezieniu nazwanego przez nauczyciela obrazka i bezpieczny powrót na metę. 

CZYJE TO ŚLADY?  Znalezione w internecie ślady leśnych zwierząt wydrukowałam i przyczepiłam na wstążki, które przywiązałam do obrazków. Dzieci zgadywały do kogo należą dane ślady. Aby ułatwić im zadanie zdradziłam im wcześniej nazwy wykorzystanych w zabawie zwierząt.  

BITWA NA ŚNIEŻKI. Jak przeprowadzić w sali bezpieczną i zorganizowaną bitwę na śnieżki, która nie wymknie się spod kontroli? Oto moja propozycja. Każde dziecko otrzymuje kartkę białego papieru A4 z wydrukowanym zimowym obrazkiem i zwija ją w kulkę. Ustawiamy dzieci w dwóch rzędach, stojących w sporym odstępie naprzeciwko siebie. Następnie ustalamy z dziećmi kilka komend, np. eins– ustawiamy się w pozycji wyjściowej przed rzutem, zwei– rzucamy, drei– podnosimy jedną kulkę, która znajduje się najbliżej nas, vier– swobodny spacer po sali, fünf– siadamy w dwóch rzędach, rozwijamy swoje kulki i nazywamy obrazki. Komendy można podawać dzieciom w dowolnej kombinacji i w dowolnym tempie, np.: 1,2,3,1,2,3,4,1,2,3,5,4 itp. Taka organizacja zabawy pozwoli nam uniknąć chaosu i niepotrzebnego hałasu. 

Ten post ma jeden komentarz

  1. Moje serce skradła zabawa „Miś polarny” z folią bąbelkową (idealny materiał sensoryczny). Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Close Menu