"Guck mal, guck mal, rein in den Korb..."
"Guck mal, guck mal, rein in den Korb..."
„Guck mal, guck mal, rein in den Korb…” to piosenka o warzywach, która jest prosta i schematyczna. Skutecznie pomoże nam nauczyć dzieci następujących słówek: die Karotte, die Tomate, die Paprika, die Kartoffel, die Gurke, der Salat, die Zwiebel, der Brokkoli i die Erbse. Aby przeprowadzenie zajęcia było jeszcze prostsze, przygotowałam dla Was karty obrazkowe w dwóch formatach (większe i mniejsze). Proponuje Wam również zaopatrzyć się w potrzebne warzywa i koszyk.
Propozycje zabaw
Zgadywanie po dotyku. Dzieci siedzą z zamkniętymi oczami w kole. Każde z nich otrzymuje od nauczyciela jakieś warzywo, które próbuje rozpoznać po dotyku. Nauczyciel pyta dzieci: „Wer hat die Paprika?”. Dziecko, które stwierdza, że ma paprykę, odpowiada: „Ich habe die Paprika!”, po czym otwiera oczy i sprawdza, czy rzeczywiście tak jest. Nauczyciel pyta dalej: „Wer hat die Gurke/die Karotte?” itd.
Sałatka warzywna. Siedzimy w kółeczku. Nauczyciel rozdaje dzieciom karty obrazkowe (drukujemy podwójnie) tak, aby powstały pary tych samach warzyw. Dzieci odkładają obrazki przed sobą i słuchają uważnie instrukcji nauczyciela, który wypowiada nazwę dowolnego warzywa. Dzieci z odpowiednim obrazkiem zamieniają się miejscami. Na hasło: „Gemüsesalat” wszystkie dzieci zamieniają się miejscami.
Zakrętkowe memory. O warzywnych zakrętkach do słoików napotkanych w supermarkecie wspominałam już kiedyś na fb. Posłużyć nam one mogą do gry w memory. Dzieci odkrywają zakrętki za pomocą popularnej już wędki z zestawu do łowienia rybek.
Kaboom. Proste i szybkie kaboom stworzyć możemy przy użyciu patyczków kupionych w aptece i naklejek zamówionych w internecie. Hasło „kaboom” na wybranych patyczkach zapisujemy ręcznie. Patyczki wkładamy do kubeczka obrazkami w dół. Gracz, który wyciągnie patyczek z „kaboom”, traci dotychczas zebrane patyczki.
Układanie rytmu zgodnie z podanym wzorem. Tutaj przydatny będzie mój set z mniejszymi obrazkami, który wydrukować możecie dowolną ilość razy. Proponuję przynajmniej 4, tak aby rytm mógł być bardziej złożony. Nauczyciel układa na dywanie sekwencję 3/4 obrazków i wybiera dziecko, którego zadaniem będzie ten rytm dokończyć.
Zbieranie warzyw do koszyczka. W tej zabawie liczy się przede wszystkim refleks. Dzieci stoją w kółeczku. Nauczyciel wybiera jedną osobę do środka koła, której wręcza koszyczek. Pozostałym dzieciom rozdaje po jednym obrazku. Dzieci trzymają obrazki tak, aby były one widoczne dla wszystkich dzieci (warzywem do środka koła). Zaczyna nauczyciel, który nazywa dowolne warzywo, np.: „die Paprika”. Osoba z koszyczkiem zaczyna poruszać się powoli w kierunku dziecka z papryką, tak aby dać mu szansę na szybkie nazwanie jakiegoś innego warzywa. Jeśli to zrobi, osoba z koszyczkiem namierza nowe dziecko (z odpowiednim warzywem) i ponownie rusza w jego kierunku. Jeśli dziecko nie poda nazwy innego warzywa, siada w kole, odpadając z gry. Dziecko z koszyczkiem zabiera mu obrazek/warzywo i wkłada je do koszyczka. Nauczyciel nazywa kolejne warzywo, a dziecko z koszyczkiem namierza swój cel.
„Robimy sałatkę”. Gramy w parach. Każdy z graczy otrzymuje plastikową miseczkę, szczypce kuchenne i set z mniejszymi obrazkami. Runda w tej zabawie polega na jak najszybszym włożeniu do miseczki obrazka z warzywem nazwanym przez nauczyciela. Gramy 3/4 rundy, po których zliczamy liczbę zdobytych przez graczy punktów.
Karmienie głodnej gąsienicy. Nakarmić gąsienicę możemy na dwa sposoby. Układamy w tym celu gąsienicę z talerzyków, na które nakładamy warzywa, albo drukujemy warzywa na kolorowym bloku technicznym (najlepiej wydrukować znalezione w internecie kolorowanki), laminujemy i w każdym wycinamy otwór, tak aby można było przełożyć przez nie rękę i nakarmić gąsienicę zrobioną ze skarpetki. Wróć do postu „Die kleine Raupe Nimmersatt”.
Grafiki do kart obrazkowych pochodzą ze strony pixabay.com
Gosia
21 paź 2021Dziękuję za wspaniałe pomysły!
Pati
15 mar 2023Super pomysły, dziękuję