Zawody z Lego

Zawody z Lego

Zawody z Lego

Dzieci kochają klocki Lego. Dlaczego więc nie wykorzystać tego motywu na zajęciach z języka? Przekonajcie się, że pomoce stworzone na bazie ulubionych dziecięcych postaci to skuteczny sposób na przyjemną naukę.                                          Zestaw, którym chcę się z Wami podzielić, zawiera:                                                                  -6 kart, a na każdej inny zawód (der Feuerwehrmann, die Krankenschwester, der Koch, der Lehrer, der Polizist, der Gärtner) i 3 okienka, które należy uzupełnić odpowiednimi do danego zawodu atrybutami;                                                                              -2 karty z atrybutami wybranych 6-ciu zawodów (die Leiter, der Helm, der Löschschlauch, die Spritze, das Pflaster, der Verbandkasten, das Messer, die Schürze, die Brille, der Kuli, das Buch, die Pistole, die Handschellen, das Abzeichen, die Gießkanne, der Eimer, die Hacke);                                                                                                    -atrybuty w formie Flashkarten;                                                                                                         -6 kart do gry Woran denke ich?/Was habe ich vergessen?/Was fehlt?;                                -kartę z figurkami zawodów do wycięcia i naklejenia na kubeczki.  

   

      Propozycje gier i zabaw, które pomogą Wam w realizacji tematu „ZAWODY”.

Wem gehört das?                                                                                                                                      Na dywanie rozkładamy 6 kart zawodów, które należy uzupełnić odpowiednimi przyborami. Wszystkie obrazki z atrybutami wycinamy i wkładamy do woreczka. Wybrane dziecko losuje jakiś atrybut, nazywa go i przyczepia pod odpowiednim zawodem.    

Wem gehört das? Das gehört  mir!                                                                                                          Podobna  zasada jak w propozycji powyżej, ale w tej wersji zabawy wybieramy 6-stkę ochotników, którym rozdajemy po jednej z 6-ciu kart zawodów. Obrazki z atrybutami wkładamy tak jak poprzednio do woreczka. Wybrane dziecko losuje jakiś atrybut, nazywa go i pyta: Wem gehört das? Dziecko z odpowiednią kartą zawodu odpowiada: Das gehört  mir! i przyczepia obrazek do swojej karty. Wygrywa zawód, który jako pierwszy uzupełni swoje 3 atrybuty.

Woran denke ich?/Was habe ich vergessen?/Was fehlt?                                                        Każda z 6-ciu kart, które przygotowałam do tej zabawy to figurka zawodu, która myśli o potrzebnych jej trzech przyborach. Dwa z nich są widoczne jako obrazki w chmurce, a ten trzeci, o którym nasz ludzik zapomniał i przypomnieć sobie nie może, to znak zapytania. Pod znakiem zapytania kryje się obrazek, który umieściłam w prawym dolnym rogu każdej karty. Przed rozpoczęciem gry należy go zakleić karteczką samoprzylepną. Nauczyciel losuje kartę, wspólnie z dziećmi nazywa zawód i widoczne dla niego atrybuty, a następnie pyta: Was fehlt? Dziecko, które jako pierwsze prawidłowo nazwie brakujący obrazek sprawdza, czy ma rację i odkleja karteczkę.  

Wer hat die Kekse aus der Dose gegessen?                                                                        Przygotuj puszkę z ciasteczkami i naklej figurki zawodów na kubeczki. Zabawa polega na wskazaniu odpowiedniego ludzika, który „zjadł” ciasteczka. Kubeczki ustawiamy w rzędzie ludzikiem do dzieci. Dzieci zamykają oczy, a nauczyciel podrzuca pod wybraną figurkę dwa ciasteczka. Na znak nauczyciela dzieci otwierają oczy i pytają chórem: Wer hat die Kekse aus der Dose gegessen?  Wybrane dziecko zgaduje: Vielleicht der Feuermann? Nauczyciel podnosi kubeczek i sprawdza, czy dziecko ma rację. 

 

Zabawa z kubeczkami (nazwy zawodów + emocje)                                                              Oprócz kubeczków z Lego figurkami potrzebować będziecie jeszcze kubeczków z naklejonymi Lego emocjami. Kubeczki z figurkami zakrywamy po kolei tymi z buźkami. Zadaniem dzieci jest zapamiętać nastrój poszczególnych ludzików. Gdy wszystkie figurki są już zakryte, nauczyciel pyta: Wer ist traurig? Dzieci odpowiadają: Der Gärtner ist traurig. Wybrane dziecko odkrywa kubeczek i sprawdza, czy grupa ma rację. 

 

 

Alternatywą dla tej zabawy jest również budowanie wieży (nakładamy wszystkie kubeczki na siebie). Zaczynamy od zawodu, na zawód nakładamy buźkę, znowu zawód, kolejna buźka itd. Wybrane dzieci nakładaja na siebie kubeczki wg instrukcji nauczyciela, np.: Der Lehrer is froh, der Polizist ist traurig, der Koch ist… Gdy wieża jest już gotowa rozbieramy ją od góry. Nauczyciel pyta: Wer ist müde? Dzieci odpowiadają: Die Krankenschwester ist müde. Wybrane dziecko odkrywa kubeczek i sprawdza, czy grupa ma rację.

Przepowiadanie przyszłości                                                                                                        Wybrane dziecko jest wróżbitą, który przepowiada przyszłość. Dobrze żebyście przygotowali jakiś specjalny atrybut dla tej postaci: czapkę, albo różdżkę. Ja mam akurat połyskująca chustę w gwiazdki. Do tej zabawy potrzebować będziemy obrazków z atrybutami, które wkładamy do woreczka, albo czarodziejskiego pudełka. Ochotnik przychodzi do czarodzieja i pyta: Was werde ich einmal? Czarodziej losuje z woreczka jeden atrybut (niech to będzie pistolet) i na jego podstawie odpowiada: Du wirst Polizist.                

Was bist du von Beruf?                                                                                                                      Obrazki  z atrybutami wkładamy do woreczka. Wybrane dziecko losuje jakiś atrybut, sprawdza kim jest i nikomu nie pokazuje. Zadaniem pozostałych dzieci jest odgadnąć kim jest z zawodu, zadając pytania: Bist du Lehrer? Bist du Polizist? Dziecko odpowiada Ja lub Nein.   

 

Dodaj komentarz

Close Menu