Podwodne harce rybek i rekinów
Kochani zważywszy na upały, które nam w ostatnich dnia szczególnie dokuczały, proponuję dla ochłody zażyć morskiej kąpieli i zaprosić dzieci do podwodnego świata ryb i rekinów. Pomoże nam w tym piosenka pt.: „5 kleine Fische”.
Inspirując się powyższym teledyskiem, możemy wyznaczyć dzieciom (rybkom) część dywanu jako morze, a część jako staw. Rybki pływają w morzu i po kolei wskakują do stawu, a za nimi na końcu rekin. Całą sytuację możemy też dzieciom po prostu zobrazować (tak jak na poniższym zdjęciu).
Herr Hai, Herr Hai, wie tief ist das Wasser?
Znacie piosenkę „Fischer, Fischer, wie tief ist das Wasser”? A czemu by nie przekształcić jej słów na potrzeby zabawy z rekinem? Dzieci (rybki) stoją w rzędzie w jednym końcu sali, a rekin w drugim.
Dzieci pytają: Herr Hai, Herr Hai, wie tief ist das Wasser?
Herr Hai: 3 Meter tief!
Kinder: Sag uns, wie kommen wir darüber?
Herr Hai: Auf einem Bein/auf allen vieren/macht die Augen zu.
Po tych słowach dzieci zbliżają się w odpowiedni sposób o 3 kroki do rekina. Rekin w wybranym dla siebie momencie (np. za drugim lub za trzecim razem) na pytanie o głębokość wody odpowiada: Ich weiß es nicht. Ich bin hungrig… i zaczyna łapać. Złapana rybka zostaje nowym rekinem. Jeśli chcecie uniknąć ewentualnych krzyków i chaosu rekin zamiast łapać, wydaje rozkaz „Freeze” na co dzieci zastygają w bezruchu. Osoba, która się poruszy, odpada lub przejmuje funkcję rekina.
5 kleine Fische- wersja nr 1
Zapraszam Was do zapoznania się z „nową wersją” piosenki o 5 rybkach. Do przedstawienia dzieciom całej sytuacji posłużyć nam mogą papierowe talerzyki. Rekin jest głody i po kolei zjada rybki- nakładamy talerzyk z rekinem na talerzyki z rybkami.
Fünf kleine Fische, die schwimmen im Meer (blub blub blub blub)
Da sagt der Hai, ich kann nicht mehr
Ich habe Hunger und einen großen Bauch
Hier gibt es Fische und ich fresse sie gleich (nakładamy rekina na pierwsza rybkę)
Ach du Schreck! Der kleine Fisch ist weg
Vier kleine Fische, die schwimmen im Meer
…
Der große Hai, der schwimmt im Meer
Da sagt der Hai, ich kann nicht mehr
Ich bin satt ( rekin robi zadowoloną minę i gładzi się po brzuchu)
Całą sytuację możemy też dzieciom zobrazować przy pomocy rekina zrobionego z papieru (tak jak na poniższym zdjęciu).
5 kleine Fische- wersja nr 2 jako zabawa ruchowa
Wymyśloną przeze mnie wersję o 5 rybkach zaadoptować można również jako zabawę ruchową. Rybki pływają w morzu (chodzą po całym dywanie, tyle rybek ile dzieci w grupie, np. 15). Na słowa: Hier gibt es Fische und ich fresse sie gleich, rekin „zjada” wybraną rybkę- łapie jakieś dziecko. Złapane dziecko odchodzi od zabawy i siada z boku. Zamiast biegać, dzieci mogą równie dobrze poruszać się po obwodzie koła. Nauczyciel (rekin) zakrada się z tyłu i na słowa: Hier gibt es Fische und ich fresse sie gleich, łapie jakieś dziecko. Złapane dziecko siada w kole.
Karmienie głodnego rekina
Jak widać na zdjęciu z moich zajęć do zabawy w karmienie rekina włączyłam dwie kostki (jedną z kolorami, a drugą z oczkami). Rzucamy i sprawdzamy ile ryb i jakiego koloru powędruje do paszczy rekina. Zamiast ryb, które można powycinać z papieru, użyłam klocków.
Zdrowe/niezdrowe
Do przeprowadzenia tej zabawy potrzebujemy paszcze rekinów (np. 4 dla 4 grup), powycinane dla nich zęby i małe karty obrazkowe ze zdrowymi i niezdrowymi produktami. Każda z grup dostaje jedną paszczę i zestaw kilku zębów. Karty rozkładamy na dywanie obrazkiem w dół. Dzieci po kolei odsłaniają obrazki z żywnością, otrzymując za każdy zdrowy produkt 2 zęby i tracąc 1 za wylosowanie czegoś niezdrowego. Gramy do momentu, aż jeden z rekinów skompletuje wszystkie zęby. Alternatywą dla kart z jedzeniem mogą być papierowe rybki, na których pozapisujemy dowolną liczbę straconych lub zyskanych zębów, np.: +3/-2/+1/-1.