Wiosennie o kwiatach i owadach

Wiosennie o kwiatach i owadach

Zajęcia z piosenką "Ich kenn die Blumen"

Pszczółkę Maję wszyscy znają, ale nie wiem czy znacie już piosenkę z kanału Die Biene Maja „Ich kenn die Blumen”. Utwór składa się z  czterech zwrotek, które wyglądają dokładnie tak samo, tyle że w każdej pojawia się inna nazwa wiosennego kwiatka, który rośnie przed naszym domem. Taka budowa pozwala nam na wprowadzenie dodatkowych nazw kwiatów spoza piosenki (śpiewamy a capella lub wykorzystujemy w tym celu ostatni fragment melodii). 

Ich kenne Blumen, die blühen jedes Jahr.

Sie sind im Frühling als allererstes da.

Ich mal’ ne Blume, die sieht wie eine Primel/ein Krokus/eine Tulpe/ein Veilchen aus,

die/der/die/das wächst im Garten direkt vor unserem Haus.

Piosenka ta zainspirowała mnie do stworzenia pliku pdf z okrągłymi obrazkami kwiatów (der Krokus, das Stiefmütterchen, die Osterglocke, die Primel, das Veilchen, das Tausendschönchen, die Tulpe, das Schneeglöckchen, die Sonnenblume, die  Rose, das Maiglöckchen,  das Vergissmeinnicht, die Nelke, die Mohnblume) i owadów (die Mücke, die Ameise, der Grashüpfer, der Schmetterling, der Maikäfer, die Biene, die Raupe, die Wespe, der Marienkäfer, die Schnecke, der Regenwurm, die Fliege). Obrazki z kwiatami posłużyć mogą nam jako medaliony na szyję. Ja osobiście planuję zakup stojaczków z klipsem, które umieszczę w małych doniczkach. Duże obrazki z owadami proponuję natomiast przykleić na papierowe talerzyki, a te małe na klamerki do wieszania prania. 

Zabawa nr 1

Zakładamy dzieciom medaliony  z kwiatami na szyję. Wszystkie dzieci stoją w kółeczku (łapią się za ręce i poruszają w rytm piosenki). Dziecko, które ma na szyi odpowiedni kwiatek wchodzi do środka koła. Z każdą kolejną zwrotką do koła wchodzi następny „kwiatek”. Kwiatki tańczą razem w środku.  

Zabawa nr 2

Załóż dzieciom medaliony lub użyj stojaczków z klipsem do przygotowania kwiatków w doniczkach. Zabawa polega na przyczepianiu owadów (małe obrazki przyklejone do klamerek) do kwiatków. Nauczyciel pyta: Was setzt sich auf die Tulpe/die Primel…? Wybrane dziecko przyczepia do medalionu jakiegoś owada, np.: Die Biene setzt sich auf die Tulpe.

Zabawa nr 3

Talerzyki w roli głównej, a na każdym jakiś owad. Na czym polega zabawa? Owady są głodne i zjadają się nawzajem. Rozkładamy talerzyki na dywanie obrazkiem w dół. Wybrane dziecko odwraca dowolny obrazek, na którym jest na przykład pszczoła. Wszystkie dzieci powtarzają za nauczycielem: Die kleine Biene sitzt auf der Blume. Po tych słowach nauczyciel wskazuje następne dziecko, aby wybrało kolejnego owada. Talerzyk z tym owadem (załóżmy, że to mucha) nakładamy na naszą pszczołę mówiąc: Ach, du Schreck! Die kleine Biene ist weg! Zabawa zaczyna się od początku zdaniem: Die kleine Fliege sitzt auf der Blume. Odkrywamy kolejny talerzyk i nakładamy na muchę. Ach, du Schreck! Die kleine Fliege ist weg! Die kleine Schnecke sitzt auf der Blume (…) itd.

Dodaj komentarz

Close Menu